Dagens pass och lär dig göra Muscle Ups

Hej igen! Dagens pass innehöll en riktig pannben-workout. Som jag skrev imorse, gick jag på en crossfit-klass. Passet bestod av 5×5 strikta pullups och sedan en WoD (workout of the day). Man skulle hinna dessa övningar inom 30 min:

100 meter utfallssteg

100 armhävningar

100 frivändningar + knäböj med boll @6 kg

100 pullups

100 meter utfallssteg

Testa för en riktig bendödare! Min tid blev 27:30. 😉

Efter passet körde jag lite egen träning i form av att öva på mina ring muscle ups. Jag tänkte dela med mig av en progression som jag brukar köra för att kunna göra en ring MU.

  1. Använd två ringar och börja med en startposition som om du skulle utföra en ringrodd.
  2. Dra med latsen ringarna strax under ditt bröst och vänd om så att armbågarna är parallella med golvet. Som i bottenläget av en Dip. 
  3. Hoppa sedan upp så att du hamnar i ett statiskt läge med raka lätt utåtroterade armar.

För att bli stark i denna övning och för att kunna utföra en strikt muscle up, krävs det att du har en god Dip-styrka. Detta kan man lätt öva upp genom att använda ett gummiband som du fäster i ringarna. Jag visar här nedan.:)

Det var allt jag hade att dela med mig av om dagens pass. Hoppas att det gav inspiration till att köra ett svettigt pass eller fila på din Ring muscle up styrka.

Kram och ha en fin kväll!

 

 

 

Publicerat av

ptbella

En 20-årig crossfit-tokig personlig tränare. Brinner för matlagning, inredning och självklart för träning;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *